Fredagsmiddag

Äppel och kanel gratinerad Fläskfilé i ugnen med klyftpotatis









Du behöver:
* 800gram fläskfilé
* Potatis för fyra personer
* Kanel
* Två röda äpplen
* Honung
* Russin
* Soya
* Matlagningsgrädde

* Grönsallad vid sidan om ifall man vill ha det

Fläskfilén blir godast om den får marineras under några timmar. Blanda smör, olja, lite soya, kryddor och KANEL och höll över fläskfilén, antingen i en bunke men jag brukar lägga det i en fryspåse.

I
nnan du börjar. Sätt på ugnen på 225 grader.

Häll olja i en ugnsäker form och skär upp fläskfilén i fyra lika stora bitar som sedan placeras i formen.
Hacka upp potatisen till klyftpotatis och lägg på en oljad plåt.
Skär upp äpplena i klyftor och lägg ner i formen med fläskfilén. Strö över kanel, papper, salt och kryddor efter smak.
Sätt in potatisen och fläskfilén  i ugnen.
Fläskfilén ska vara inne i cirka 20 min, och potatisen cirka 20-30min så efter halva tiden 10 min, ta ut fläskfilén och häll på såsen du förberett.

Såsen:
Blanda 2 dl matlagningsgrädde med en STOR matsked honung, lite kanel, peppar, salt, soya och russin.
Lite god fond vill gärna smyga sig in i den här såsen också.
Höll på såsen på fläskfilén och stoppa tillbaka den i ugnen.

Ta ut efter 10 minuter.


Enjoy!


Åsikter om..


Jag är..
Remember

Maila mig..

URL/Hitta mig här..

Jag tänkte..

Trackback
bloglovin